Contacteer ons

X

Hoe bepaal ik mijn strategie?


Wat is eigenlijk 'Strategie'?

Wanneer de aandeelhouders en het bestuur van een onderneming een strategie bepalen tekenen ze samen een plan uit waar ze heen willen met de onderneming op middellange- en lange termijn.

Dit plan heeft enerzijds betrekking op de output die de onderneming wenst te leveren in een bepaalde markt (product, niche, geografische regio,...). Deze kan bestaan uit te leveren diensten of goederen of een combinatie van beide en kan gekwantificeerd worden in omzetvolumes. Anderzijds zal dit plan ook beslissingen met zich mee brengen m.b.t. de inzet van de beschikbare middelen (financieel (werkkapitaal, investeringen), HR,...) van de vennootschap.

De keuze voor een bepaalde strategie wordt echter niet enkel financieel gedreven. De inschatting van de kans op succes in het realiseren van de vooropgestelde strategie vormt eveneens een belangrijke factor. Zo is de keuze van de markt (activiteit) waarin men als ondernemer wenst in te stappen (of naar over te schakelen) van heel groot belang. Kies ik als ondernemer bijvoorbeeld voor een markt waar het bulkt van de concurrenten of kies ik daarentegen voor een markt waarin geen of heel weinig concurrenten zijn? Het antwoord lijkt evident; in de tweede markt kopen cliënten uw dienst of product niet om de prijs, maar om hun uniekheid, hun originaliteit, hun bijzonderheid en onvergelijkbaarheid,... In dergelijke omstandigheden heeft uw onderneming uiteraard meer prijszettingsmacht, wat de rentabiliteit van haar activiteiten ten goede kan komen.

Dit alles betekent dat u de markt waarin u actief wil worden best voorafgaandelijk grondig analyseert om te weten te komen hoe u uw product of dienst best positioneert om het zo vernieuwend en uniek mogelijk te maken zodat u zich hiermee buiten de bestaande concurrentie kan plaatsen. Dit vergt een ruime mate van "out of the box" denken en eventueel een afstand doen van uw huidige manier van denken en werken. Vooroordelen dienen te worden losgelaten zodat kan worden gedacht in termen van opportuniteiten. Het weze duidelijk dat uw accountant in dit proces van strategiebepaling een veel bredere rol kan spelen dan deze van de zuivere cijferaar en rapporteur. Het op afstand inschatten van de sterktes en zwaktes van uw organisatie kan hij bijvoorbeeld als geen ander.

Besluit

Via een strategie zal u bepalen op welke manier u uw product in welke markt gaat zetten. Durf daarbij af te wijken van betreden paden of u belandt onvermijdelijk in de 'rode oceaan' waar al uw concurrenten zitten en waar prijzen het belangrijkste criterium van concurrentie vormen. Zorg dat u in de 'blauwe oceaan' waar u alleen of slechts met weinig bent en waar u meester bent over uw prijzen.

Bespreek dergelijke zaken zeker met uw accountant die het best geplaatst is om, vanop afstand en objectief, uw plannen te bekijken en u te wijzen op punten die hij uit zijn ervaring in andere dossiers heeft geleerd

Contacteer ons