Contacteer ons

X

Kmo-portefeuille: professioneel advies betaalbaar voor iedereen

Onlangs hebben wij als kantoor een diepgaande audit doorlopen met het oog op de erkenning als KMO-adviseur. Hierbij werd zowel de werking van het kantoor als de technische kwaliteiten van de diverse personeelsleden gedetailleerd onder de loep genomen. 

Wij kunnen u met trots melden dat AXIS Finance geslaagd is in het doorlopen van deze erkenningsprocedure en dat wij ons vanaf nu erkend kmo-adviesverlener mogen noemen.

Hierdoor is het mogelijk, voor u als klant, om gebruik te maken van de KMO-portefeuille.

De KMO-portefeuille is een maatregel waardoor u kan rekenen op belangrijke financiële steun van de overheid voor onder andere de aankoop van adviesdiensten. Hieronder valt bijvoorbeeld het laten opmaken van een strategie voor de overdracht van uw onderneming.

Komt mijn onderneming in aanmerking?

Om van de kmo-portefeuille gebruik te kunnen maken moet uw onderneming voldoen aan onderstaande voorwaarden:

  • Uw onderneming is een kmo of u beoefent een vrij beroep.
  • Uw onderneming heeft een aanvaardbare rechtsvorm zoals bijvoorbeeld een nv, bvba, cvba, vof,... 
  • Uw vestiging ligt in het Vlaams Gewest.
  • U bent actief in de privésector. (De participatie van de overheid is minder dan 25%).
  • Uw bedrijf heeft een hoofdactiviteit waarvan de NACEBEL-code in de lijst staat met aanvaardbare hoofdactiviteiten. Welke code uw bedrijfsactiviteit heeft vind je terug bij de Kruispuntbank van Ondernemigen (KBO).

Hoeveel subsidies kan ik krijgen?

Hoeveel steun u ontvangt is afhankelijk van de grootte van  uw onderneming.

Kleine onderneming 

  • Steunpercentage: 40%
  • Steunplafond: € 10.000
Middelgrote onderneming

  • Steunpercentage: 30%
  • Steunplafond: € 15.000

Welke activiteiten komen in aanmerking?

Elke kmo kan subsidies krijgen voor het volgen van opleidingen en het aankopen van advies. We gaan hierbij even dieper in op het aspect advies.

Advies

Twee types komen in aanmerking voor een subsidie bij de kmo-portefeuille.

Zo kan het gaan over een schriftelijke aanbeveling die een probleem analyseert, een concreet advies geeft of helpt bij het opstellen en activeren van een implementatieplan. Een tweede type advies die in aanmerking komt is een schriftelijke aanbeveling die kansen en oplossingen signaliseert, ze in kaart brengt en onderzoekt. Dit alles met het doel om uw ondneming vooruit te helpen.

Uiteraard zijn ook hier enkele voorwaarden aan verbonden:

  • Het advies vertrekt vanuit een probleem en zorgt dat u op basis van een analyse of implementatieplan beslissingen kan nemen.
  • Het gaat om een schriftelijke advies.
  • De dienstverlening kost minimaal 500 euro exclusief btw.
  • Het advies wordt gegeven door een geregistreerde dienstverlener.
  • De betaling moet voldaan zijn voor 31 december van het jaar na uw steunaanvraag.
  • Na de adviesprestatie krijgt u van uw dienstverlener een gepersonaliseerd adviesrapport.
In de afdeling Personal werken wij regelmatig planningen uit die de overdracht van het bedrijf naar een volgende generatie regelen. Meer informatie hieromtrent vindt u terug op onze website.

Hoe uw subsidie aanvragen?

Wenst u voor de eerste keer een subsidieaanvraag te doen, dan moet u uw onderneming eerst laten registreren

Elke subsidieaanvraag gebeurt online nadat u een overeenkomst voor advies hebt afgesloten met uw dienstverlener of een persoon die werkt binnen uw onderneming hebt ingeschreven voor een opleiding. Voor het aanvragen van de subsidie kan u gebruik maken van de gebruikershandleiding van de kmo-porefeuile.

Besluit

Wilt u beroep doen op professionele dienstverlening maar bent u bang voor het financiële kostenplaatje, weet dan dat de overheid klaarstaat om u financiël bij te staan voor 40% van deze investering met een maximum van € 10.000 (kleine ondernemingen).

Wij danken u dat u dit artikel met de nodige aandacht hebt gelezen. Wij kijken er alvast naar uit u te mogen bijstaan bij de uitvoering van uw diverse bedrijfsplannen. 

Contacteer ons