Telefonische bereikbaarheid: 053/85.98.98
Ma. tot don.:van 9u30 tot 12u00 en van 14u00 tot 16u30
Vrij.: van 9u30 tot 12u00 en van 14u00 tot 15u30
BTW BE 0439.913.806 | RPR - Gent, afdeling Dendermonde
KBC: 736-0308716-28 | IBAN: BE26 7360 3087 1629
info@axisfinance.be |
KPI's zijn in feite indicatoren. Belangrijk is te weten dat er indicatoren zijn die binnen elke bedrijfsomgeving belangrijk zullen zijn en indicatoren die bedrijfseigen zijn. Daarom is het belangrijk dat u eerst nadenkt welke info voor u nodig is om een degelijke evaluatie van uw bedrijf te bekomen.
Hiervoor dient u eerst doelen om te zetten in Kritische SuccesFactoren (KSF's). Deze factoren moeten weergeven wat nodig is in uw bedrijf om succesvol te opereren in zijn industrie m.a.w. wat de belangrijkste activiteiten zijn om de doelen te halen. KPI's zijn dan de indicatoren die aanleiding geven tot en zorgen voor een opvolging van deze KSF's.
Voorbeeld: Een bedrijf heeft als doel meer omzet te halen. Een KSF is dan om te beschikken over goede verkopers en een KPI is de opvolging van de verkopers.
Er bestaan vier soorten KPI's:
U ziet dus dat het duidelijk is dat het om meer gaat dan om boekhoudkundige cijfers. Het resultaat van een KPI kan kg's zijn of aantallen of uren of om het even wat. Bovendien zullen de meeste KPI's op zich geen info geven maar wel hun evolutie over de tijd.
TIP: begin met een vijftal KPI's die u samen met uw accountant definieert als elementair voor uw bedrijf. Eens u voldoende ervaring heeft om hiermee te werken en vooral, om deze op een kritische manier te leren evalueren en gebruiken, ga dan over tot het uitbreiden van uw aantal. U zal verstomd staan van de inzichten die u op die manier verkrijgt in uw activiteit.