Contacteer ons

Naam: *
Voornaam: *
Bedrijf:
Telefoon: *
Email: *
Bericht: *
 

Vestigingen AXIS Finance

  • Kerkskenhoek 72 - 9450 HAALTERT 
  • Gaston Oomslaan 140, 3581 BEVERLO 
  • Citadellaan 2 - 9293 DIEST 

Telefonische bereikbaarheid: 053/85.98.98

Ma. tot don.:van 9u30 tot 12u00 en van 14u00 tot 16u30
Vrij.: van 9u30 tot 12u00 en van 14u00 tot 15u30

BTW BE 0439.913.806 | RPR - Gent, afdeling Dendermonde
KBC: 736-0308716-28 | IBAN: BE26 7360 3087 1629
info@axisfinance.be | 

X

Welke boekhouding moet ik voeren?


Algemeen

Wanneer u een bedrijf of activiteit opstart zal u moeten voldoen aan verschillende wettelijke verplichtingen. Zo zal de Vennootschapswetgeving in combinatie met de BTW-wetgeving bepaalde minimale vereisten opleggen waaraan uw boekhouding moet voldoen.

Wij doorlopen alvast in dit artikel de meeste met u zodat u kunt uitmaken wat voor u het meest aangewezen is.

Handelaar natuurlijke persoon

U heeft de keuze om te kiezen tussen een vereenvoudigde boekhouding of een dubbele boekhouding.

Een vereenvoudigde boekhouding bestaat uit drie 'dagboeken' (aankopen, verkopen, financieel) en een jaarlijkse inventaris van al uw bezittingen en schulden (inventarisboek). Deze inventaris mag u niet verwarren met een stockopname die maar een deel hiervan vormt.

U heeft echter ook de mogelijkheid om te kiezen voor een dubbele boekhouding. Dergelijke boekhouding zal gevoerd worden via een softwarepakket en zal u toelaten om op elk ogenblik het resultaat van uw activiteit te zien alsook uw openstaande klanten en leveranciers zodat u, indien nodig, snel de nodige maatregelen (aanmaningen) kan nemen.

Vennootschappen

Als vennootschap heeft u geen keuze. U bent verplicht om het systeem van dubbel boekhouden toe te passen.

Wat is dan een forfaitaire boekhouding?

De juiste benaming is eigenlijk het forfaitair btw-stelsel. In dit stelsel gaat de administratie op basis van uw aankopen zelf berekenen wat uw verkopen zijn ongeacht of u alles verkocht heeft of niet.

Om hiervan te kunnen gebruik maken moet u voldoen aan volgende voorwaarden:

• het moet gaan om een natuurlijke persoon, een bvba of een vof die een activiteit uitoefent die in aanmerking komt voor de forfaitaire regeling;
• minstens 75 % van de omzet moet bestaan uit handelingen waarvoor geen factuur moet worden uitgereikt;
• de jaarlijkse omzet, exclusief btw, mag niet meer bedragen dan 750.000 euro.

Besluit

Een dubbele boekhouding is arbeidsintensiever maar biedt ontegensprekelijk een pak voordelen ten opzichte van de vereenvoudigde boekhouding.

De forfaitaire regeling is enkel maar interessant voor de handelaars die met hun reële brutowinstmarge hoger zitten dan diegene die standaard gehanteerd wordt door de BTW- administratie en die bovendien jaarlijks niet met teveel onverkoopbare stock blijven zitten.

Contacteer ons

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimaal gebruik.