Contacteer ons

Naam: *
Voornaam: *
Bedrijf:
Telefoon: *
Email: *
Bericht: *
 

Vestigingen AXIS Finance

  • Kerkskenhoek 72 - 9450 HAALTERT 
  • Gaston Oomslaan 140, 3581 BEVERLO 
  • Citadellaan 2 - 9293 DIEST 

Telefonische bereikbaarheid: 053/85.98.98

Ma. tot don.:van 9u30 tot 12u00 en van 14u00 tot 16u30
Vrij.: van 9u30 tot 12u00 en van 14u00 tot 15u30

BTW BE 0439.913.806 | RPR - Gent, afdeling Dendermonde
KBC: 736-0308716-28 | IBAN: BE26 7360 3087 1629
info@axisfinance.be | 

X

Aanwerven of outsourcen

U kent de situatie uiteraard wel: U bent volop aan het groeien met uw bedrijf en u stelt vast dat u meer met administratie en andere ondersteunende diensten bezig bent dan met uw corebusiness. Doordat u bovendien hier ook nog geen specialist in bent verliest u hier enorm veel tijd mee en ziet u hoe ondertussen business opportuniteiten aan uw neus voorbijgaan.

Kortom: dit moet stoppen. In een vorig leven was dan uw eerste reactie: ‘Wij moeten hiervoor iemand aanwerven'. In de nieuwe digitale wereld hoeft dit niet zo te zijn.

Diverse zaken zullen moeten worden afgewogen waarbij niet in het minst de kostprijs. Wij maken even de oefening voor u waar u allemaal rekening moet mee houden.

Wat kost een werknemer mij?

Naast de directe kost van het loon moet de (toekomstige) werkgever ook rekening houden met hetgeen daar bovenop komt.
Wij onderscheiden:

  • De directe loonkost
  • De indirecte loonkost
  • De niet-meetbare kost

De directe loonkost

U weet uiteraard dat bij de aanwerving de discussie met de toekomstige werknemer zal gaan over het loon.

Het loon kan naast het brutoloon echter samengesteld zijn uit een heel pak componenten:

  • Brutoloon
  • Bedrijfswagen of mobiliteitsbudget
  • Maaltijdcheques
  • Ecocheques
  • Hospitalisatieverzekering
  • Groepsverzekering
  • Loonbonus
  • Winstpremie
  • ...
Bij een bespreking hoeft u zich geen zorgen te maken dat u dit niet allemaal kent. De persoon die voor u zit kent dit doorgaans beter dan u.

Weet echter dat bepaalde van die voordelen een fiscale impact hebben doordat ze niet aftrekbaar zijn en er dus nog winstbelasting bovenop komt. Dit verhoogt uiteraard de kostprijs van deze component.

Als werkgever dient u bovendien met de volgende extra kosten rekening te houden:

  • De sociale werkgeversbijdrage
  • Enkel en dubbel vakantiegeld
  • Dertiende (en veertiende?) maand

De indirecte loonkost

Bij de aanwerving heeft u twee mogelijkheden.

  1. U neemt iemand aan met ervaring die direct operationeel zal worden. De keerzijde is echter dat deze persoon mogelijks zal onderhandelen over de overname van zijn opgebouwde anciënniteit bij zijn vorige werkgever. Valt de persoon tegen dan kan dit zwaar doorwegen in de ontslagvergoeding.
  2. U neem iemand aan zonder ervaring. In dat geval zal er rekening gehouden moeten worden met een inwerkperiode waarin de werknemer en zijn opleider niet of, minstens, veel minder productief zullen zijn.
Misschien heeft u beroep moeten doen op een headhunter of een HR-bureau om de betrokken werknemer te vinden? Dit kost een pak geld. Of u heeft de volledige aanwervingsprocedure zelf gedaan. Het financieel effect is hetzelfde maar omdat u het geld niet uit uw zak heeft moeten halen voelt het zo niet aan.

Ook zijn er behoorlijk wat overheadkosten waar u rekening moet mee houden.

  • Arbeidsongevallenverzekering
  • Jaarlijkse medische controle
  • Kost sociaal secretariaat
  • Een ergonomische werkplek:
    • Een eigen kantoor of een x-aantal m² in een open ruimte
    • Bureau + stoel
    • computer + toebehoren
  • Licenties software
  • Ladenblok en kast
  • GSM + abo
  • Vervanging bij ziekte, zwangerschap, tijdens opleidingen,...
  • Kost verplichte opleidingen
  • Dranken - versnaperingen
  • Mogelijke outplacement kost bij ontslag

De niet-meetbare kost

In een KMO is steeds één van de grootste vragen voor de bedrijfsleider: ‘Gaat de nieuwe werknemer zich wel goed integreren in de bestaande groep, heeft hij/zij de juiste werkattitude, wordt hij/zij geen nagel aan mijn doodskist,...?'. 

Waarschijnlijk denkt u: ‘Nu zoekt u het toch wel erg ver'. In dat geval raden wij u aan van eens met KMO-ers te praten die reeds met personeel werken.

Bovendien is een bediende een mens. En mensen maken fouten. Weet dat u hiervoor de morele en financiële verantwoordelijkheid zal moeten nemen naar de buitenwereld.

Ook zal u de nodige procedures moeten inbouwen die een minimum aan interne controle op het werk van de bediende mogelijk maken.

Weet tenslotte dat niemand elke werkdag van 's morgens tot 's avonds tegen 100% presteert. Er wordt al eens een babbeltje geslagen met de collega's, bij verjaardagen wordt er taart gegeten, er wordt samen nieuwjaar gevierd, enz.

Dit zorgt ervoor dat de reële kostprijs van de productieve uren uiteraard duurder wordt.

 

Uiteindelijke kostprijs

Alle bovenstaande zaken die in geld waardeerbaar zijn leiden ertoe dat de reële kostprijs van een bediende in de meeste gevallen zal liggen tussen:
  • Brutoloon x 25

En

  • Brutoloon x 30

Wilt u het uurloon weten dan zal de volgende formule u een vrij realistische schatting opleveren:

Brutoloon x 25 tot 30 (afhankelijk van bovenstaande parameters) / 1580 = uurtarief bediende

En outsourcing?

Hier kunnen we kort zijn.

U zoekt op de markt iemand die gespecialiseerd is in de betrokken activiteiten en die deze werkzaamheden voor u gaat opvolgen.

Hierbij wordt een prijs all-in afgesproken. U hoeft zich niets aan te trekken van onbeschikbaarheden wegens vakanties, ziekte, ongeval,... De dienstverlener moet dit maar allemaal zelf voorzien en zorgen dat er een oplossing is. De continuïteit van de dienstverlening wordt op elk ogenblik gegarandeerd.

De dienstverlener zal er ook moeten voor zorgen dat hij met alle verplichtingen met betrekking tot sociale zekerheid, fiscaliteit, verzekeringen,... in orde is.
Ook de kwaliteit van het werk zal gegarandeerd zijn doordat u een expert in huis hebt gehaald die hiervoor ook beschikt over de nodige tools. 

Tot slot is het belangrijk om te beseffen dat u of de werknemer die u ontzorgt van niet-productief werk, zich nu volop kan focussen op de corebusiness en extra inkomsten kan binnenhalen.

 

Besluit

Hebben we hiermee nu gezegd dat u altijd beter af bent met het outsourcen van werkzaamheden in plaats van hiervoor eigen mensen aan te trekken?

Zeker niet. Wat we echter willen aantonen is dat de afweging iets gecompliceerder is dan het zuiver bekijken van de kostprijs. En zelfs wanneer we alleen de kostprijs bekijken zien we dat de berekening toch wel iets complexer is dan de meeste ondernemers denken. Er zijn immers veel elementen die dikwijls over het hoofd gezien worden en die later dan voor onverwachte en ongewenste effecten zorgen.

Overweegt u, na het lezen hiervan, om bepaalde administratieve taken over te laten aan specialisten, laat dan gerust iets weten. Wij hebben digitale platformen opgezet voor zowel de inkomende als de uitgaande factuurstroom. U leest er in een andere bijdrage meer over.

Contacteer ons

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimaal gebruik.